Europas største lakkæde er klar til det tyske marked

pierre.dk Autolakering A/S, der er Europas største og mest moderne kapital-lakkæde, har stor succes med sit koncept både i Danmark og Sverige. Nu retter lak-kæden sit blik mod Tyskland.

Lige siden grundlæggelsen tilbage i 1985 har pierre.dk Autolakering A/S udelukkende kendt en vej i markedet – og det er fremad. Med sine mere end 400 ansatte og positionen som markedsledende i Danmark og Sverige er kapital-lakkæden, der årligt udfører omkring 150.000 reparationslakeringer, Europas største lakkæde.

Nu har koncernen rettet sit fokus mod Tyskland, og i den forbindelse har man etableret datterselskabet pierre Autolackierung GmbH, der får base i Hamburg.
– Vi har gennem længere tid sonderet terrænet på det tyske marked, der qua sin størrelse selvfølgelig er yderst interessant for os, fortæller Pierre Legarth, der er koncernchef/CEO i pierre.dk Autolakering A/S.
Datterselskabet pierre Autolackierung GmbH skal stå i spidsen for opkøb af eksisterende autolakeringsvirksomheder i Tyskland, og der pågår allerede realitetsforhandlinger med en række tyske lakcentre.

Kortlægning af markedet

Det er planen at etablere fem til ti filialer i Tyskland inden udgangen af 2015, og i den forbindelse har koncernen netop ansat Henrik Møller Hansen som business development manager.
– Henrik Møller Hansen har boet i Tyskland gennem en snes år, hvor han fra sin base i Hamburg har et stort kendskab til det tyske marked, fortæller Pierre Legarth.
Målet er, at den internationale ekspansion i pierre.dk-koncernen skal fortsætte via etablering af lak-centre omkring strategisk vigtige trafikknudepunkter, hvor koncentrationen af biler er størst i Tyskland. Det er således planen, at der allerede inden for de næste par år skal etableres op til ti filialer.
– Vores nye mand skal kortlægge det tyske marked for lakeringer af personvogne samt for reparationer i forbindelse med forsikringsskader i forhold til markedets nuværende aktører. Vi skal også skabe os et overblik over selve strukturen i markedet, myndighedskrav i forbindelse med etablering, prissætning og ikke mindst, hvor markedet kan forvente at udvikle sig, påpeger Pierre Legarth.

Skal stå for implementering

Henrik Møller Hansen skal bruge en væsentlig del af sin tid på at skabe kontakt til potentielle emner for opkøb og nye samarbejdspartnere og andre relevante brancheinteresser.
– Vi har i pierre.dk-koncernen et særdeles konkurrencedygtigt koncept, som skal implementeres i forbindelse med opkøb af lak-centrene. Det bliver også Henrik Møller Hansens job at stå for den del af processen i samarbejde med den danske organisation. Men det er klart, at vi skal tage et skridt ad gangen – kontrolleret vækst er et ”must”, pointerer Pierre Legarth.
Han understreger, at der allerede er realitetsforhandlinger med en række tyske lak-centre i gang. Når et lak-center bliver en del af Europas mest moderne kapital-lakkæde, så er der en lang række driftsmæssige forhold, som skal optimeres – og også her kommer koncernens nye business development manager ind i billedet.

Mange vigtige parametre

Blandt de forhold, som har gjort pierre.dk til markedsledende i både Danmark og Sverige inden for autolakering, er det unikke koncept, som samtlige lak-centre og medarbejdere har fokus på hver eneste dag.
– Det handler om, at vi udfører markedets højeste lakkvalitet, samtidig med, at vore priser er konkurrencedygtige. Desuden yder vi leveringsgaranti, og det er et vigtigt parameter i vores branche, understreger Pierre Legarth.
Hensigten er, at pierre Autolackierung GmbH skal være bilforhandlernes fortrukne lakleverandør, præcis som det i dag er tilfældet i både Danmark og Sverige.
– Vejen dertil går via pierre.dk-konceptet og ved at give medarbejderne frihed under ansvar, samt med fokus på at strømline processerne kombineret med et godt arbejdsmiljø. Endelig anvender vi højteknologiske driftsmidler, hvilket indebærer en lang række driftsfordele, fortæller Pierre Legarth.