Lakkoncern lander nyt rekord-resultat

pierre.dk Autolakering A/S kom i 2014 ud med sit hidtil bedste regnskab nogensinde. Koncernen, med lakkæder i Danmark, Sverige og Tyskland, kom ud af det seneste regnskabsår per 31. august 2014 med et resultat på 14,3 millioner kroner.

En vis grad af forsigtighed – eller rettidig omhu, om man vil – lønner sig tilsyneladende på både den korte og lange bane. Konceptet med at vækste kontrolleret har i hvert tilfælde sikret pierre.dk Autolakering A/S sit bedste driftsresultat nogensinde, idet koncernen er kommet ud med et overskud på 14,3 millioner kroner.
I år er det 30 år siden, at koncernchef og adm. direktør Pierre Legarth grundlagde sin autolakeringsvirksomhed i Vamdrup, og siden er det udelukkende gået i en retning.
Med omkring 140.000 årlige reparationslakeringer, 30 topmoderne lakcentre og en medarbejderstab, der for længst har rundet 400 ansatte, har virksomheden skabt et koncept og brand, der ikke bare er blevet Europas største, men også den mest moderne i branchen.

Den rigtige strategi

Resultaterne bekræfter, at vores strategi er korrekt. Det er vigtigt at både top- og bundlinje følges ad, og det er faktisk en stor udfordring at få bundlinjen med, samtidig med at man vækster.
Men vi vækster forsigtigt, og foretager først det næste opkøb, når der er helt styr og balance i det seneste opkøb, understreger Pierre Legarth.
Efter flere år med søsterkæden pierre Billackering AB´s intensive oprustning på det svenske marked, gik pierre.dk i 2014 ind på det tyske marked, hvor lakkoncernen etablerede søsterkæden pierre Autolackierung GmbH og tilvejebragte det første lak/skadescenter i Hamburg primo oktober.

Enormt tysk marked

Planen er, at vores tyske kæde skal vokse med yderligere en håndfuld lakcentre inden udgangen af 2016.
– Vi arbejder intenst med at analysere det tyske marked, som qua sin størrelse er yderst interessant. Det er trods alt et land, der indbyggermæssigt er tæt på 20 gange større end det danske marked, hvor der blot er 2,3 millioner biler. I Sverige er der 4,4 millioner biler, mens der i Tyskland er hele 43,4 millioner biler, understreger koncerndirektøren.
Pierre Legarth solgte i 2010 tre fjerdedele af sin virksomhed til kapitalfonden Maj Invest Equity, men ejer fortsat selv 24 procent af koncernen.