Portræt: Finn elsker at blive udfordret i sit arbejde

Portræt: Finn elsker at blive udfordret i sit arbejde

Gennem foreløbig 11 år har 49-årige Finn Petersen været en del af pierre.dk-koncernen. Og selv om hverdagen i den store virksomhed aldrig helt bliver hverdag, så stortrives vestjyden blandt polérmaskiner, slibemidler og sprøjtepistoler.

I 2007 blev Finn Petersen ansat hos pierre.dk Autolakering A/S som den første kædeteknikker.
– Det var jo i de år, hvor det for alvor begyndte at vokse hernede. Fra at være relativt få lakcentre var pierre.dk pludselig begyndt at fungere som en kæde, fortæller Finn Petersen, som for en kort bemærkning har lagt vejen forbi hovedsædet i Kolding.
Normalt har han mest tilknytning til lakcenteret i Esbjerg, fordi det er tæt på privatboligen – men i virkeligheden befinder den 49-årige lak-ekspert sig allermest syd for grænsen.
– Jeg er fast mand rundt i de tyske filialer, hvor vi er i gang med en længere proces, der handler om at implementere pierre.dk-lakkonceptet dernede, fortæller Finn Petersen.

Spændende og lærerig udfordring
På trods af, at autolakering er autolakering, så er det en spændende og lærerig udfordring, idet den tyske værkstedsstruktur og -kultur er noget anderledes.
– Man tror det nok ikke, men det er på mange områder to forskellige verdener, hvor vidt man sætter benene på et dansk eller et tysk lakværksted. Eksempelvis kører man traditionelt med etmere bredt produktsortiment i Tyskland, mens vi hos pierre.dk har et fokuseret produktprogram, forklarer Finn Petersen.
De tyske afdelinger er derfor på kontrolleret og sikker vis ved at blive afstemt og tilpasset til pierre.dk’s måde at produkt- og lagerstyre på.
For 11 år siden gik Finn Petersens arbejde sådan set ud på det samme som i dag – dengang foregik det bare udelukkende i Danmark.

En form for altmuligmand
– Jeg kørte rundt til de forskellige lakcentre dengang, og hjalp dem med de udfordringer, som der måtte være. Så jeg er kommet ret meget rundt i kongeriget i løbet af årene, erkender Finn Petersen, hvis titel i dag er teknisk controller.
– De kunne også kalde det altmuligmand, for der er simpelthen så mange forskellige former for opgaver i det job, som jeg har. Men det generer mig nu ikke, tværtimod.
Finn Petersen har gennem et par måneder været fast mand i Tyskland, hvor han således er rundt på de respektive adresser, som efterhånden fordeler sig over store dele af det enorme land.
– Typisk er jeg i et lakcenter en god uges tid ad gangen, indtil tingene kører. Der er mange udfordringer, men dem løser vi, for tyskerne har en sund indstilling til det med at samarbejde om at finde den bedste løsning, understreger han.

Opgaven kræver stor indsats og åbenhed
De tyske autolakerer er fagligt dygtige, men processtrukturen adskiller sig på flere punkter, og eftersom vores filosofi er, at afdelingerne skal have ensrettede processer betyder dette, at der i et vist omfang skal gøres noget ved ”gamle” vaner.
– Forandringer er ligesom i Danmark tidskrævende og udfordrende at gennemføre, idet de eksisterende rygradsrutiner skal ændres. Det fordrer det lange seje træk og dialog at styre dette på plads, fortæller Finn Petersen.

Inspirationen går begge veje
Han elsker de udfordringer, som jobbet i Tyskland kaster af sig – og det er ikke så få.
– Det er selvfølgelig også derfor, at jeg har sagt ja til opgaven. Det er spændende, fordi det selvfølgelig nok skal lykkes at få gennemført de ønskede forandringer. Og vi kan jo også lære rigtig meget af vores tyske kollegaer. Det går således begge veje, fortæller Finn Petersen.
Eksempelvis har man i flere af de tyske lakcentre været vant til at arbejde med nogle andre produkter, end dem som pierre.dk bruger.
– pierre.dks koncept bygger således netop på, at man tager det bedste fra den enkelte afdeling og det enkelte land, og herefter anvende dette i de andre afdelinger. Derved kan vi hele tiden optimere processerne og kvaliteten samt levere den bedste service. uddyber han.

Ikke et otte til fire job
Nogle gange er det nødvendigt for Finn Petersen at træde i karakter i de tyske afdelinger.
– Jeg har nok altid været god til at tale med folk, og vi er jo på en måde alle i samme båd. Det er jo ikke nogen af os, der har besluttet, at lakcenteret skulle ind under pierre.dk-paraplyen, så der er ikke så meget andet at gøre, end at få tingene til at fungere. Og det gør vi så, uanset at det kan tage sin tid, forklarer Finn Petersen.
På søndag tager han atter sydpå efter nogle dage hjemme i Jylland, og det glæder han sig til.
– Det er klart, at det ikke kunne fungere at arbejde så meget i udlandet, hvis ikke det var handlet af på hjemmefronten. Vi har fem børn, men det er kun den yngste, der fortsat bor hjemme, så det er ikke dér, vi længere er udfordret. Men min kone plejer også at sige til mig, at hun og familien kommer i anden række, mens jobbet kommer i første, griner Finn Petersen.

Finns indsats har stor værdi
– Vi er meget glade for, at Finn har valgt at påtage sig udfordringerne i Tyskland, idet Finn er en vores mest rutinerede og dygtige tekniske controller, udtaler Bo Jacobsen, der er administrerende direktør hos pierre.dk Autolakering A/S.
Den Finn Petersen samtidig er meget dygtig til tysk, var ledelsen overbevist om, at hans indsats ville være af stor værdi for den tyske del af koncernen, såvel som for gruppen som helhed.
– Vi betragter egentlig vores gruppe som en virksomhed uafhængigt af landegrænser, og derfor er af stor betydning, at vi løbende foretager en udveksling af erfaring, viden og kultur. I den forbindelse er Finns deltagelse i de tyske afdelinger et meget vigtigt element, og det skal gerne være startskuddet til yderligere tiltag, afslutter Bo Jacobsen.

Læs portrættet af Rasmus Larsen her.

Læs portrættet af Aske Westerbjerg her.

Læs portrættet af Mark Henneberg her.