Virksomheden Stockholms Karosslacks in-house lakcenter i den svenske hovedstad bliver nu en del af Pierre Billackering AB, som dermed kommer op på 19 svenske lokationer. Pierre Billackering AB har samtidig indgået en laksamarbejdsaftale med Stockholm Karosslack, hvormed kunderne fremover kan forvente samme høje service, kvalitet og fleksibilitet. Pierre Billackering ABs overtagelse af lakcentret har medvirket til at muliggøre et ejerskifte i karosseriafdelingen.

I begyndelsen af september overtog Pierre Billackering AB virksomheden Stockholms Karosslacks in-house lakcenter, som siden 1978 har håndteret lak-opgaver i den svenske hovedstad. Lakcentrets otte ansatte fortsætter med den hidtidige indehaver Jonas Widell som afdelingsleder i Pierre Billackering AB-regi, og styrker hermed det i forvejen stærke team i Stockholm-området.

Med købet når Pierre Billackering AB, som er pierre.dk-koncernens svenske datterselskab, samlet set op på 19 lokationer, og lakcentret er lokation nummer tre i den svenske metropol.

– Vi har gennem små ti år været til stede på det svenske marked, som vi naturligvis følger tæt og holder godt øje med de muligheder, der byder sig. Jeg er stolt over, at vi sammen med Jonas Widell og den nye ejer af karosseriafdelingen, Niclas Lidwall, har haft succes at få den komplekse trepartshandel på plads, og vi glæder os til at bygge videre på dette gode samarbejde, forklarer Bo Jacobsen, der er administrerende direktør i pierre.dk-koncernen.

Glæder sig til det videre forløb

Der er planer om fortsat ekspansion på det svenske marked.

– Den model, som vi har udviklet og benyttet i forbindelse med denne overtagelse, vil kunne anvendes i forbindelse med generationsskifte på andre skadecentre for unge og ambitiøse entreprenører. Samtidig er modellen med til at sikre, at vi i pierre.dk Group kan fastholde vores strategi om at være bilhusenes fortrukne samarbejdspartner inden for lakering, påpeger Bo Jacobsen.

Pierre Billackering AB’s 19 lakcentre er fordelt med stor logistisk snilde over det meste af den sydligste halvdel af Sverige – og dermed er koncernen blandt de helt store svenske spillere inden for lakbranchen. Pierre Billakering AB kan derfor tilbyde kunderne ”one point of contact” samt stor kapacitetsfleksibilitet. Præcis som det også har været tilfældet i Danmark gennem adskillige år.

Mere end 40 år i branchen

– Den svenske hovedstad er – alene i kraft af sin størrelse – et væsentligt marked at være til stede på. Derfor har vi været på udkig efter endnu en lokation, og det er nu lykkedes. Det giver jo nærmest også sig selv, at med mere end 40 års tilstedeværelse i lakbranchen, så har man hos Stockholms Karosslack opbygget masser af erfaring, en stor portefølje af kunder og en bred ekspertise. Jeg vil gerne rose mandskabet og ledelsen for deres imødekommenhed og yderst professionelle måde at håndtere denne nye situation på. Jeg glæder mig til det videre forløb, understreger Bo Jacobsen.

Stockholms Karosslack håndterer udelukkende personbiler for en lang række kunder i lokalområdet.

– Lakcentret er et ganske moderne værksted, hvor vi nu skal i gang med at implementere den velkendte pierre.dk-strategi. Det handler blandt andet om at få optimeret forskellige processer og herved blandt andet få minimeret de administrative processer, så vores dygtige medarbejdere kan fokusere på det, som de virkelig brænder for – nemlig markedet højeste kvalitet til tiden, fortæller Daniel Nordvall, der gennem flere år har været pierre.dk-koncernens landechef i Sverige.

Geografien spiller vigtig rolle

Når lakkoncernen, der er en af Europas største og mest moderne, går ind og vurderer eksisterende lakcentre i forbindelse med en mulig overtagelse, så handler nogle af fokusområderne om medarbejderne, produktionsforholdene, kvaliteten og kapaciteten. Samtidig spiller også geografien en vigtig rolle. Alt sammen er det parametre, der bliver vægtet højt.

– Placeringen skal logistisk set være god, set i forhold til de andre lokationer under Pierre Billackering AB. Fleksibilitet og tilgængelighed er selve rygraden i pierre.dk’s strategi om hurtig levering og høj kvalitet, og der kan vi bare konstatere, at Stockholms Karosslack har en rigtig fin placering. Ikke mindst, når vi tager højde for, at vi har to andre lakcenter i Stockholm, pointerer Daniel Nordvall.

Ifølge ham er der udelukkende fordele i vente for Stockholms Karosslacks mange kunder.

Bilhusenes foretrukne samarbejdspartner

– Virksomheden er gennem mange år blevet drevet med høj motivation, masser af energi og et stort engagement. Nu kommer der til at ske en række tiltag, der betyder, at Stockholms Karosslack bliver yderligere optimeret. Det kommer kunderne til gode – og samtidig vil vi kunne håndtere endnu flere emner, fortæller Daniel Nordvall.

pierre.dk’s strategi både i Danmark og Sverige er som sagt at være bilhusenes foretrukne samarbejdspartner i forbindelse med lakering af personbiler.

– Stockholms Karosslack er endnu en vigtig brik på vores svenske landkort. En af vores klare målsætninger er, at vores lakcentre geografisk skal være placeret med passende kort afstand, så det ene værksted kan håndtere opgaver fra det andet, når det brænder på, forklarer Daniel Nordvall.

Med opkøbet af Stockholms Karosslack driver pierre.dk-koncernen sammenlagt over 50 lakcentre i Sverige og Danmark.